Fabian Bolin och Sebastian Hermelin berättar om varför de grundade initiativet "War on Cancer".

Att hitta din utmaning

Många viktiga samhällsproblem kräver nya och kreativa lösningar:

  • Utanförskap - när en person eller grupp inte får samma möjlighet att vara med. Till exempel på jobbet eller i samhället i stort. 
  • Psykisk ohälsa bland unga - Till exempel på grund av stress i skolan, eller må dåligt över något som hänt i livet.  
  • Integration - Att bli en del av ett nytt samhälle. Till exempel när du flyttar till ett nytt land och får nya kompisar, lär dig om högtider och känner att du blir en del av det.  
  • Jämställdhet - Lika rättigheter och möjligheter för alla kön. Till exempel att kvinnor och män ska ha lika mycket i lön och att pojkar och flickor blir behandlade på samma sätt.  
  • Miljö - Frågor som handlar om hur vi tar hand om vår planet. Till exempel att sortera sopor, spara på el och inte skräpar ner i sjöar eller hav. 

Vad ska förändras och på vilket sätt?

Sociala entreprenörer säger att det är viktigt att tänka mycket på ett problem, för att förstå det ordentligt. Du måste förstå problemet ”på djupet”. Om du inte förstår problemet kan du inte lösa det.

Sociala entreprenörer börjar med en idé. För vissa kommer idén plötsligt. För andra kommer idén efter en lång process. Och några får sin idé när de ser någon annans lösning. Du måste hitta ditt sätt. Våga testa dig fram!

Vad är grunden till problemet?

För att förstå det problem som du vill lösa behöver du tänka ordentligt på problemet. Varför finns problemet? Hur påverkar problemet människor? Vad är grunden till problemet? Vad kan vi göra för att problemet ska försvinna?

Exempel: Hur kan vi stoppa hemlöshet? Försvinner problemet om du ger lite pengar eller mat till en person?

Kom ihåg: 

  • Ett problem kan bero på flera olika saker. Tänk igenom vilka olika saker.
  • Ett problem kan ha olika lösningar. Lösningen kan bero på situationen. 

En changemakers "to-do's"

5 steg för att komma igång med din idé:

  • Lös ett problem som du tycker är viktigt!
  • Vilka hjälper du med din lösning? De är din målgrupp. Lär känna din målgrupp tidigt! Fråga dem vad de tycker om problemet. Det kommer att vara till stor hjälp för dig!
  • Hitta en partner, någon som vill arbeta med idén tillsammans med dig. Det blir enklare, roligare och bättre!
  • Hitta personer som du beundrar och tycker är bra. Kopiera andra som det gått bra för!
  • Låt inte misstag och felsteg stoppa dig! Du lär dig av att göra fel. Våga också be om hjälp och feedback.

Hur berättar jag min story?

Att använda sig av berättelser (storytelling) är oerhört viktigt för sociala entreprenörer och handlar i första hand om att kunna skapa ännu mer skillnad. Ju fler som lyssnar desto fler kommer vilja bidra till din idé! Här har du några bra tips på hur du kan berätta din story.

  • Öppna med något oväntat/överraskande
  • Våga vara personlig
  • Håll ögonkontakt 
  • Anpassa ditt framträdande efter publik, det vill säga var relevant för just den publiken du möter
  • Hitta din stil och var inte rädd för att vara unik!